زیپ

آموزش و طراحی وب سایت - بهینه سازی وب سایت -SEO -مشاوره بهینه سازی سایت رایگان-آشنایی با ابزارها و اخبار داغ دنیای فناوری

زیپ

آموزش و طراحی وب سایت - بهینه سازی وب سایت -SEO -مشاوره بهینه سازی سایت رایگان-آشنایی با ابزارها و اخبار داغ دنیای فناوری

ادامه دردسرهای اندروید برای گوگل

این روزها پرسش خیلی‌ها این است که اندروید گوگل چقدر بر بازار سیستم‌عامل موبایل مسلط خواهد بود؟ ظاهرا آنقدر مسلط هست که تقریبا تمام رقبای این صنعت را وادار کند وارد یک بازی 4.5 میلیارد دلاری علیه گوگل شوند.
هفته پیش کنسرسیومی متشکل از اپل، EMC، اریکسون، مایکروسافت، سونی و RIM توانستند در حراج 6 هزار اختراع شرکت ورشکست شده‌ی نورتل، گوگل را شکست دهند.
قیمت پیشنهادی این کنسرسیوم 4.5 میلیارد دلار بود در حالی که گوگل پیشنهادی 900 میلیون دلاری برای این 6 هزار اختراع ارائه داده بود. گوگل قصد داشت با خریدن اختراعات، بتواند در مقابل ادعاهای حقوقی علیه اندروید به نحو موثرتری از آن دفاع کند.
در این مزایده شرکت‌های معدودی دعوت شدند، اما نکته مهم احساس خطر شرکت‌های RIM، مایکروسافت و اپل از اندروید گوگل بود که آنها را به تشکیل یک کنسرسیوم ترغیب کرد.
سهم هر یک از این شرکت‌ها در این کنسرسیوم به این ترتیب است: RIM 770 میلیون، اریکسون 340 میلیون، اپل حدود 2 میلیارد، و مایکروسافت و سونی نیز با هم حدود یک میلیارد دلار.
با وجود اینکه گوگل اعلام کرد برای دفاع از خود قصد خرید اختراعات نورتل را دارد، اما در مقابل مبلغ 4.5 میلیارد دلاری رقبا، گوگل احتمالا این‌طور برآورد کرده که برای دفاع از خود بهتراست وکیل استخدام کند، زیرا با سرمایه‌گذاری این مبلغ به سودی بیشتر از خرید اختراعات نورتل، دست خواهد یافت.
به گفته تحلیلگران گوگل از نظر مالکیت معنوی و برای دفاع از اندروید چیز چندانی درچنته ندارد.
طبق رویه‌های معمول، هنگامی که یک شرکت با ادعای تخلف و نقض مالکیت معنوی مواجه می‌شود، در مقابل، خود نیز ادعایی مشابه را علیه شاکی مطرح کرده و در نهایت دو طرف به توافقی میانه می‌رسند. در چنین وضعی، گوگل بدون داشتن مالکیت معنوی نمی‌تواند چنین دفاعی از خود کند.
به گفته برخی کارشناسان گوگل ممکن است برای باطل کردن این معامله‌ی 4.5 میلیارد دلاری به قوانین آنتی‌تراست توسل جوید.
گوگل هم‌اکنون با شکایتی از سوی اوراکل روبه‌رو است و از هر ترفندی برای رهایی از این شکایت استفاده خواهد کرد.
اما نبرد واقعی زمانی خواهد بود که اعضای کنسرسیوم به خاطر اندروید از گوگل شکایت کنند. گوگل به زودی با شکایت اپل از اندروید مواجه است. طبق برخی گزارش‌ها مایکروسافت هم مشغول جمع‌آوری حق امتیاز برای شکایت از اندروید است.
هرچند گوگل با خرید اختراعات نورتل نمی‌توانست تمام مشکلات اندروید در زمینه مالکیت معنوی را برطرف سازد، اما می‌توانست دیواره دفاعی مناسبی ایجاد کند.
با این وضعیت، از دست دادن اختراعات موجب افزایش روزافزون شکایت‌ها علیه گوگل و اندروید می‌شود.

منبع : همکاران سیستم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد